Van tendermanagement tot marketing
De korte, over gesimplificeerde versie van de vraag die dit artikel poogt te beantwoorden, is de volgende: hoe runt men een succesvol bouwbedrijf? Er zijn meerdere facetten; elementen als kennis over de Gids Proportionaliteit en kennis over tendermanagement, strategische beslissingen kunnen maken over uitbestedingen en aanbestedingen, en een stukje marketing wat nog vaak vergeten wordt. Kortom: een hoop.
Tendermanagement en proportionaliteit
Eén van de belangrijkste onderdelen van het succesvol runnen van het bouwbedrijf is het onderhoud van allianties en correcte tendermangement. Een bouwbedrijf is uiteraard gebouwd op opdrachten; een opdracht van de overheid noemt men een ‘aanbesteding’. Een opdracht die zowel van de overheid als van een commerciële partij kan zijn, waar ook weer andere regels aan verbonden zitten, noemt men een ‘tender’ (vandaar ook de term tendermanagement). De Gids Proportionaliteit is een serie wetten en regels die zich focussen op aanbestedingen en tenders. Het runnen van een bouwbedrijf is een strategische beslissing op zich; als bedrijfsleider moet je de belangrijke strategische beslissing maken om dingen als tendermanagement en fundamenteel begrip van de Gids Proportionaliteit binnen in je bedrijf te verwerken óf deels of helemaal uit te besteden aan een derde partij; een strategisch, zakelijk bureau wat je kan helpen met strategieën en betere tendermanagement en onderhoud met je allianties en contracten.
Marketbaar
Een succesvol, goed marketbaar bouwbedrijf is een bouwbedrijf wat precies weet wat het is. Zoals met elk ander bedrijf is ook bij een bouwbedrijf de belangrijkste zaak een sterk concept; van horecazaak tot winkel. Wat voor soort projecten wil/gaat jouw bouwbedrijf op focussen, en welke aanbestedingen en tenders horen daarbij? Zodra je dit weet kan je als bedrijfsleider en, na een uitbreiding, ook met je marketingteam gaan zitten en een plan en strategie uitrollen die precies de opdrachtgevers aanspreekt en de allianties voor elkaar krijgt die jouw bedrijf nodig heeft.
Waar je momenteel met je bedrijf ook nog struikelt, er zijn altijd verklaringen en daarom altijd oplossingen. Eén van de belangrijkste strategische beslissingen die je ooit gaat maken als bedrijfsleider is het uitbesteden van bepaalde taken, zoals tender -en alliantiemanagement en begrip van de Gids Proportionaliteit. Hiermee bespaar je je bedrijf niet alleen frustratie, maar krijg je ook een bureau in dienst van je bedrijf wiens enige taak het is om de interpersoonlijke relaties van jouw bedrijf en diens opdrachtgevers te onderhouden, versterken en verbeteren. Er zijn ergere dingen als zakenman, is het niet?